RitaOlesen.dk - Campingture - Esbjerg til Halkidiki, side 2

Side 7

Side 8

Motorvejsafgifter

Klik for at se større billeder

27. juli 2005:
Vi kørte fra borde i Igoumenitsa, Grækenland kl. 10 i 25 graders varme. Vi kørte derefter ca. 212 km's ren bjergkørsel, det tog over 6 timer. Vi var glade for, at vores biler havde gode bremser!
Grækenland Grækenland Grækenland

Grækenland Grækenland

Kl. 16.15 kom vi endelig til motorvejen:
Grækenland

Vi fortsatte forbi den store by Thessaloniki og ankom til 'Camping Retzika', Epanomi,  nord-vest for 'den første finger' på Halkidiki kl. 19. - 30 grader og overskyet.

Pris for en nat: 15 euro. Gratis bruser, hvoraf kun en af dem kan låses. Toiletterne kan ikke låses. Virkelig skøn sandstrand som vi dog ikke gav os tid til at bruge, inden vi kørte derfra igen næste dag.

Camping Retzika

Køleskabet holdt en temperatur på 17 grader og fryseren minus 10 grader. (Tænk at man skulle komme til at savne sit gamle køleskab, hvor siderne i frostboksen kunne fjernes...)

Kørt 423 km.
Kørt i alt 2807 km.

28. juli 2005:
27 grader udendørs om morgenen.
I campingvognen havde vi en temperatur på 22,8 grader om natten. Vi havde indstillet klimaanlægget til 20 grader og medium blæs.
Klimaanlægget er en Truma frostair 1700. Vi havde nok stillet for høje forventninger til klimaanlægget. Om natten var temperaturen rimelig; ca 1-2 grader varmere end indstillet. Om dagen kunne anlægget ikke klare at holde campingvognen nede i temperatur. Der var som oftest mellem 28-33 grader inde i campingvognen, selvom vi havde brugt indstillingen 16 grader og High-blæs. Men vi fik da heldigvis en god nattesøvn, fordi den fungerede bedre om natten, og det var jo det vigtigste.

Forladt 'Camping Retzika' kl. 11.

Ankomst til 'Camping Castello' der ligger 4 km fra Neo Marmaras på Sithonia, 'den anden finger' på Halkidiki.
kl. 14.15.
Camping Castello
Det var planen, at vi ville blive på denne campingplads til lørdag den 7. august.

På den vej vi lå på på campingpladsen, var der fyldt op med lokale fastliggere, der havde bredt sig helt ud over kanten af den meget smalle vej, så der måtte flyttes parasoller, cykler og presenninger, der hang hen over vejen for at vi kunne komme frem til vores pladser for enden af vejen.

Kørt i dag 140 km.
Kørt i alt 2947 km.

Vi var en tur på vores egen strand og spiste på restauranten på stranden.

Vi talte med en gæst fra Sun Tours, der fortalte, at de skulle på bådtur næste dag. Vi øjnede en chance for at komme med på denne tur, så vi gik hen og meldte os til. Det kunne vi godt, da der ikke var booket helt op. Sun Tours har en del telte til deres gæster, der er fløjet derned.

Temperatur kl. 23 om aftenen 23,1 grader.

29. juli 2005:
26,1 grader udendørs kl. 9.

Vi kunne af og til lugte et eller andet, der lugtede knapt så godt på vores pladser, men det var hurtigt ovre igen...
Vi tog en tur på vores egen strand, hvor vi talte med Sun Tours guide, Hans, der lige var afgået som guide. Hans sagde til os, at vi skulle tage og flytte til andre pladser, hvis det var muligt, for lugten vi kunne ane ind imellem kom fra et rensningsanlæg lige bag os, og tidligere havde lugten været så slem, at de der lå to gader fra os, ikke havde kunnet sidde ude og spise pga. lugten. Vi valgte dog at blive på vores pladser og håbede på, at det ikke skete igen. Vi kunne heller ikke rigtig se, hvor der skulle være nogle ledige pladser.

Dagtemperatur 35 grader.

På anbefaling af Hans tog vi hen og spiste på Taverna Drosia 2 km væk fra pladsen. Vi cyklede derhen. Det var en god restaurant.