RitaOlesen.dk - Campingture  - Esbjerg - Thassos 2010, side 5

Vores pladser på Motel og camping Predejane:

Afrejse fra Predejane.

Serbien:

I kø ved grænsen Serbien/Makedonien i 1½ time. Kørte ind i Makedonien kl. 13 i 32 graders varme.

Makedonien lige efter grænsen:

Da vi kom til den græske grænse, var der slet ingen kø. Der var næsten ingen trafik, da vi kørte det første stykke - i ganske lidt regnvejr - i Grækenland.

Vi kørte derefter mod Camping Achilles, der skulle være en af Europas bedste. Det viste sig desværre at pladsen var lukket permanent. På GPS-en kunne vi se i 'Archies', at der var en campingplads 5½ km bagud og ikke en før Kavala, ca. 70 km i den retning vi skulle. Vi gik dog ud fra, at der måtte være andre campingpladser. Der var også et par stykker, men den næste campingplads vi fandt, var så trang, at vi ikke havde lyst til at bøvle os derind og den næste var meget stejl, så den opgav vi også.

Det endte med at vi sov på en parkeringplads på havnen i Kavala, hvorfra vi skulle sejle til Thassos i morgen kl. 9.

Der var 30 grader både udenfor og inde i campingvognen, da vi gik i seng, men vi sov nu udmærket med kun tagvinduerne åbne, det må have luftet lidt.

Kørt 515 km.

Familien Wilhardts kommentarer:

Vi havde en forestilling om, at Makedonien ville være tør og gold, men må nok sige, at vi blev overraskede. Særlig den sidste 1/3 gennem landet var fantastisk, med grønne bjerge og floder der slynger sig gennem landskabet.
Så kom vi til Kavala! Grækerne er absolut et hjælpsomt folkefærd, men sandelig også utålmodige. Midt inde i byen, blev John eskorteret op ad en uhyggelig stejl vej, af en venlig, men ubetænksom græker på knallert, vejen var så stejl, at John advarede os andre mod at køre den vej, - UPS!! Så der holdt vi, midt i et befærdet kryds, hvor den eneste mulighed vi havde, var at få vendt bil og campingvogn og køre tilbage ad den vej, vi var kommet. En flink græker stoppede trafikken fra 3 veje og tog diskussionen op med de utålmodige. Imens fik vi bakket op ad en stejl vej, med en stor bus lige bagved, der meget utålmodigt prøvede at køre frem, mens vi bakkede! – Nå, det lykkedes, men vi fik desværre ikke takket den flinke græker der hjalp os.

Kirsten og Johns kommentarer:

Igen en flot køretur gennem det sydlige Serbien og Makedonien. Hele dagen i dag og i går var der sort himmel mod øst, der indeholdt både regn og torden og lyn, men vi var heldige at slippe fri.
Da vi kom til Grækenland havde vi problemer med at finde en campingplads og vi endte i Kavala, hvor vi fór vild i de smalle gader. Vi fik en lokal græker til at lede os ud af byen, men skulle først op af en stejl gade – uff!!! De andre to fik på en eller anden måde vendt vognene og kørte til havnen, hvor vi alle mødtes og overnattede. Fik egentlig en god søvn på trods af 30 gr. i vognen.
Vi havde glædet os helt vildt til at få græsk mad, men måtte nøjes med en pølse :-( men tager revanche i morgen :-)