| 
 27/10/00 Las Palmas, Gran Canaria, 
Spanien 
En af grundene til at jeg ville overnatte 
der, var også, at så havde jeg derfra 120 mil. til Las Palma og det er et døgns 
sejlads, så kunne jeg planlægge en ankomst i dagslys, efter min ankomst i mørke 
på Porto Santo, er jeg færdig med det. Jeg ankom som planlagt ved 10 tiden om 
formiddagen til Las Palmas, Gran Canaria, og droppede anker lige udenfor 
marinaen i trafikhavnen. 
Turen fra Porto Santo til Salvagem Grande 
og derfra til Gran Canaria gik hurtigt, jeg tror efterhånden, at jeg er født 
under en uheldig stjerne, jeg har ALTID for meget vind og hård til meget hård 
sø. Jeg spiste kun brød og kold dåsemad. 
Gee siger; at det er min egen skyld. Han 
overholder alle de overtroiske ting, Aldrig starte en passage på en mandag - 
ikke sætte sejl på en fredag - ikke sige "rabbit" (hare) omborde, skal de omtales, 
er det som "de lodne med de lange ører", og sikkert hundrede andre lignende 
skrøner. 
Nu har jeg truffet en stor beslutning, Vagn 
ryger overbord, så snart jeg har fundet mig en ny, jeg skal oplyse om 
koordinaterne senere. 
Pga. at jeg ankom en fredag fik jeg 
pludselig travlt med at finde en bank, da jeg kun ejede portugisiske penge. Men 
av min arm, alle banker havde lukket tidligt, jeg fandt heldigvis en 
turistinformation, der fortalte mig om et sted, hvor de vekslede penge og helt 
uden kommission eller gebyr. Nu er det jo sjældent, at folk gør noget gratis, og 
et enkelt glimt på deres valutakurser gjorde, at jeg kunne se, at de i hvert fald 
ikke driver det filantropisk (det var langt fra gratis!). 
Efter at have styrtet rundt i byen, havde 
jeg efter et par timer allerede fået nok af storbyliv, masser af "motorveje", 
uhyggeligt mange biler og larm og fik en utrolig lyst til at sejle videre, finde 
en lille fiskerihavn og ro. Men jeg har lovet Louis og Gee at vente her på dem, 
da de først kommer om et par dage. 
Jeg fandt også en internetcafe, det bruger 
jeg meget til at være i forbindelse med venner og familie. Specielt børnene 
holder meget af det, da de som regel altid får svar dagen efter, hvis ikke før. 
Linjen var utrolig sløv, så jeg tjekkede kun mine emails. 
Da jeg senere prøvede at ringe til Danmark, 
fik jeg besked på, at nettet var overbelastet og havde været det i flere år, man 
skulle være heldig eller stå tidligt op for at få en linje ud af 
landet.  
Senere fandt jeg ud af, at det nok nærmere 
er kortselskaberne, der er overbelastede, de sælger simpelthen for mange kort, 
specielt dem man stikker ind i telefonen, den type hvor man ringer op til en 
linje, går næsten altid igennem, mens de andre er værdiløse, jeg har to, og har, 
efter mange forsøg, stadig ikke kunne bruge dem. 
Jeg "surfede" lidt på internettet og fandt 
da også den side, jeg søgte. - Jeg har talt med mange, der ejer en af den nye 
generation  Windpilots, og alle roser den op i skyerne, jeg har set den på 
en tysk båd og er ret imponeret over, hvor lille og effektiv den er.  Windpilot.de - det er den Tyske Windpilot fabriks hjemmeside. 
Det er så heldigt at ejeren, Peter Fortman skal ned til Gran Canaria om 5 dage og 
han tager den lille nye model; Atlantic light med herned, den koster utroligt 
nok mindre, end jeg har betalt for Ullermaticen. 
      
      
      
        
      
            Trojka  |