Dagen efter købte jeg Den Blå Avis, og
inden der var gået en uge, havde jeg købt en båd, der passede til mit begrænsede
budget.
Bådstørrelsen alene gjorde, at det ville
blive en endnu større ud fordring.
Under forhandlingen sagde ejeren klogt nok; at han troede, at jeg ville få
mere ud af, at han og jeg sejlede et par weekender sammen, end en
lavere pris og sådan blev det. Jeg tror, at jeg betalte 23000,00 kr. for
båden, købt som beset i Genner bugt. Jeg kørte en del ture fra Esbjerg over
Kolding for at købe udstyr og ned til Genner for at montere. Det udstyr
jeg mente, jeg måtte have før den "store" tur hjem over Fyn og igennem
Kielerkanalen, var en håndbåren GPS - global satellit system, så jeg kunne finde vej.
En
sailor
VHF-radio - lidt kontakt med omverdenen kunne måske være rart, diverse
redningsudstyr og lidt midlertidigt elanlæg.
22 fod og med en 6 hk. påhængsmotor. Jeg
syntes, at det var helt perfekt.
John og
Jens, den tidligere ejer
Jens, den nu tidligere ejer og jeg havde et
par skønne ture, der uden tvivl havde stor betydning for min videre sejlads og
gjorde også, at det nok var en del nemmere at gennemføre kurset. Jeg vidste nu
lidt om sejl og båd og kunne kende forskel på styrbord og bagbord (højre og
venstre).
Jeg havde lavet en aftale med Svendborg
Sejlerskole om et uges ophold fra 3/7/99. Og godt rustet (syntes jeg da selv) trak
jeg fortøjningerne om bord i Sønderballe havn og styrede efter allerede indplottede way points i min lille GPS mod Svendborg
- den første tur alene. Og jeg
løb selvfølgelig i tåge undervejs, men godt hjulpet af rigelige waypoints (18
stk.!! better safe then sorry!) fandt jeg frem, og jeg husker, at jeg stolt
ringede til Jens og fortalte; at jeg lige nu sejler sommerfuglesejlads ned
mod Svendborgsund broen! (med stor- og forsejl uden bom, da jeg ikke havde
een).
Denne uges ophold er nok nogle af de bedste
penge, jeg har brugt.
|