Side 34

04/01/01 Kralendiejk, Bonnaire

Bad og barbering i cockpittet
Bad og barbering i cockpittet

Men nu gled jeg lykkeligt videre i brisen og nåede Bonnaire d. 4/1 efter 26 dage til søs.
En kæmpe flok flamingoer lettede, da jeg nærmede mig pynten; Lucra point, og da jeg sejlede op langs med stranden, så jeg papegøjer sidde i træerne. Lige før jeg kom til havnen, er der nogle store sneklædte bjerge/bakker. Det er bjerge af salt, der er klar til at blive udskibet. Jeg har læst et sted, at "dropping's" altså fuglelort fra flamingoerne, bidrager til saltproduktionen, det må jeg vist lige have undersøgt lidt nærmere...

Ankomst til Bonnaire    Små slanger i vandet, Bonnaire
Ankomst til Bonnaire                Små slanger i vandet, Bonnaire


På vej ind til byen fik jeg trimmet mit forsejl/båd/ror, så det selv kunne sejle, og jeg kunne så få afmonteret min Windpilot og monteret min motor, det ser ikke ud til at være til at gøre på sejl derinde, de vil først have mig ind til kontoret, før de vil tildele mig en plads.

Det gode ved at komme ind for sejl er; at der er altid nogle klar, til at hjælpe med fortøjringerne, specielt nabobådene står altid klar he, he (- til at redde deres egen båd fra at få skader) jeg har nu godt nok til gode, at ramme forkert og lave skader, når jeg kommer ind på sejl.

Jeg sejlede ind i marinaen ved 16 tiden og fik mig forhandlet ned til 22 gylden i stedet for 35 gylden. Dagen efter flyttede jeg over i hjørnet og ligger nu gratis. Jeg ligger sammen med gummibådene, folk syntes, at det ser sjovt ud, vi bliver ofte fotograferet, her ligger mange store både 60-70 fod. Mindste båd er 42 fod. Trojka kunne faktisk ikke ligge ved broerne, da den er for lav, den kan komme i klemme under broen, så jeg måtte have en line ud, der trak den væk fra broen.

Jeg syntes, at jeg har fortjent et par dage i marinaen, da jeg har brug for vaskemaskine og vand og har nogle reparationer, der er en hel del lettere at gøre i havn end på anker, og så vil jeg gå ud og spise i aften.

En af de ting jeg skal have lavet, er en afskærmning af min seng. Når jeg får en bølge ind i cockpittet, går en hel del af det direkte i min seng, hvis døren står åben. Og så vil jeg lave mig en halvdør, der kan holde det ude. Jeg vil også lave en afskærmning af min seng, over mod primussen, når det sprøjter i gryden, rammer det min dyne, der lugter af olie og mad.

Jeg skal have skåret nyt gevind i mit vindror, det er røget sig en tur. Og jeg vil prøve om jeg kan rette mine Sallings-horn lidt mere fremover, da de er meget bagud pegende, når jeg sejler med vinden, hænger mit storsejl hele tiden, på horn og vanter og det giver huller ved sejl-pindene, som jeg har repareret/forstærket med tape, men jeg må ud og købe nåle, tråd og handske og stof og så til at sy.

Jeg skal også have lavet beslag til min parasol fra Baldur, så den kan stå i cockpittet. Og så er jeg godt nok glad for, at jeg købte moskitonet på Helgoland, for en gangs skyld betaler det sig at være forudseende, det vrimler med myg hernede.

Trojka med Baldur parasol
Trojka med Baldur parasol. High-tech, nej, mindre kan gøre det.

Til Side 35

Fra Esbjerg til Tahiti i en Junker 22