Side 46

01/02/01

Jeg havde besøg af Karsten i dag og han havde en adresse til mig på "commodoren" i San Miguel marina, dernede har de en, der ejer en trailer, der skulle være stor nok, og ham vil jeg kontakte i morgen.
Turen ind igennem kanalen gik fint, der var en lokal fyr, Alfonso og to andre Yachties med. Frantz var tysker og sejler i en stor katamaran, normalt alene, men for tiden er Bernd med, og han driver et charterfirma i Tyskland og har en båd på Mallorca, som han enten lejer ud eller som han selv sejler med chartergæster. Af og til har han også kunder/gæster, der sejler med Frantz.

Vi skulle have haft pilot ombord kl. 06:00, men det blev ændret til kl. 07:00, man skal ringe om aftenen for at få endelig besked. Louis kom derfor kl. 06:00 og hentede mig, men piloten kom en halv time for tidligt, så vi fik lidt travlt.

Vi sejlede rundt om hjørnet ved ankerpladsen og der ligger de tre første sluser, der løftede os op i højde med kanalen. I alle tre sluser lagde vi på siden af en bugserbåd, så det var let og problemfrit.
Efter den sidste sluse havde vi 21 mil til ankerpladsen, hvor vi skulle overnatte, piloten ville ikke lade os sejle igennem på en dag, som vi let kunne have gjort.

Vi var på ankerpladsen kl. 15:30 og fik at vide, at piloten ville være tilbage dagen efter kl. 10:00. Alfonso spurgte Louis, om han ville betale 5 US$ til bussen, så ville han tage hjem i stedet for at overnatte om borde og være tilbage næste morgen kl. 08:00. Han fik pengene og var tilbage som aftalt.

Piloten kom kl. 10, og vi havde 7 mil til sluserne. Piloten sagde, at der ikke var nogen bugsérbåd i dag, men at der ville være en lille arbejdsbåd, som vi kunne gå på siden af eller vi kunne gå i midten med vores fire liner op på land, kaptajnens beslutning.

Efter megen frem og tilbage beslutter Louis sig endelig for at gå i midten af slusen, men lidt senere da vi nærmer os slusen, kalder piloten op til slusemesteren og melder, at vi er klar til at gå ind og vi får at vide, at vi skal lægge os på siden af arbejdsbåden. Piloten spørger meget forsigtigt; om det er muligt, at vi kan gå i midten af slusen? Hvortil slusemesteren, en amerikaner svarer; du hører ikke efter, jeg sagde til dig, at I lægger jer på siden af arbejdsbåden. Ingen tvivl om hvem som bestemmer.
Piloten er faktisk heller ingen pilot, men derimod en "advisor" uden ansvar, men man skal have ham med, men det er vist mest for at sikre, at trafikken går flydende og at disse små både ikke laver dumheder.

De tre sidste sluser er lette, de bringer båden ned i samme niveau som før kanalen igen, og vandet går stille og roligt ned/ud, hvorimod de tre første tager vand ind og der er nogen turbulens.
Slusen bruger for hvert trin 200 millioner liter vand, og det kommer alt sammen fra dammene, de har oppe i bjergene og en tilstødende flod. Efter en tør sæson kan det ske, at der ikke er nok vand og de er så nødt til at sænke vandstanden i dammen og i kanalen og begrænse adgangen for de største skibe, kulskibene går ud i bugten og dropper noget af lasten for at hæve vandlinjen.

Sidste år var kanalen flere gange lukket for de største både pga. vandmangel.

Det var tidligere en kompliceret sag, at udregne prisen på en transit for en Yacht, men nu er der en fast pris for både under 50 fod. 500 US$ + en garantisum på 800 US$, som man får tilbage (efter nogle måneder), hvis man ikke undervejs laver skader på kanal eller materiel.
Lige da Panama overtog kanalen satte de prisen op til min. 1500US$ pr. lystbåd.
I 1931 svømmede en amerikaner igennem og måtte betale 36 US cents, jeg ved ikke, om det er udregnet efter displacement, fod eller vægt.
De største både betaler 180.000 US$, men deres daglige kost/udgift er også oppe omkring de 50.000 US$, så det kan betale sig, uanset.
Vi så en stor Cruise skib gå igennem de tre første sluser og så gå på anker, og derefter går de ud igen. Typisk amerikansk, så kan de sige, at de har "sejlet i kanalen" , det minder mig om, når de amerikanske turister tager en færdigpakket tur i Europa, hvor de ser hele Europa, på to uger!!!
Manden i bussen til konen ; Du fotograferer højre side, så tager jeg venstre….
Lige før Balboa marinaen bliver piloten afhentet og vi sejlede ind til marinaen og gik på morring. Vi ankom kl. 14:30.
Alfonso og jeg tog en taxa til busterminalen og betalte fire dollars for den og to dollars for en busbillet, der var airkondition og video ombord, og turen tog halvanden time.
Tilbage igen og Trojka ligger stadig på samme plads, og det var dejligt at se.

Til Side 47

Fra Esbjerg til Tahiti i en Junker 22