Side 20

Jeg mødte en canadier, Evan på ca. 60 år, der hver dag kom roende ind fra sin ankerplads. Over en kop kaffe sagde jeg, at han burde have en påhængsmotor, da jeg selv har prøvet at være i land og vinden så tiltager, og det er vanskeligt at ro tilbage i hård vind og sø. Det har jeg da også, den har bare ikke virket i halvandet år.
Jeg kan aldrig modstå ud fordringen, så snart havde jeg skilt den lille 2,5 hk. motor ad, og som i mindst halvdelen af alle motorproblemer skyldes det snavs og manglende service. Jeg prøvekørte motoren på min egen gummibåd, og meget længe, da jeg nød det, jeg havde aldrig prøvet at have en motor på den, og det er stadig det øverste punkt på min egen ønskeseddel.

Det var en glad Evan, der sejlede tilbage, han havde købt to flasker vin allerede inden, jeg havde afsagt dommen over motoren, jeg drikker ikke vin, men mine to venner Louis og Gee satte senere stor pris derpå.

Da jeg så, at Evan kom roende tilbage næste dag, fik jeg det dårligt, specielt fordi jeg havde fået "løn" for det. (U)heldigvis viste det sig, at han havde efterladt motoren over natten på gummibåden og at den pga. vinden og søgang havde vippet rundt og tilbragt timer der. Men han havde fået den startet om morgenen (åh nej), og efter et par minutter havde den sat sig med et brag. Pga. alder og fabrikat og deraf helt sikkert store vanskeligheder med at få dyre reservedele, fik den dødsdommen, krumtaps-lejerne var færdige og stempel og cylindervæg lignede noget fra en grusgrav. Vi fik alle en lektion, vi ikke glemmer, hvis man har en gummibåds-motor SKAL den af om natten eller løftes lidt op af vandet, så det er umuligt at vende rundt.
Efter at være ankommet til Porto Santo er jeg begyndt at undersøge mulighederne for at komme hjem med fly en uges tid for at besøge børnene, noget jeg gerne vil gøre inden  jeg starter på de større passager.

Fra nu af skal jeg virkelig til at bruge mit anker, turen ned igennem Europa bød ikke på ret mange steder, hvor det var muligt at ankre. Som forventet var det ret dyrt - selv om min båd er så lille, svarer den daglige leje ofte til, hvad jeg bruger på mad om ugen.
Jeg er ikke dyr i drift, jeg elsker ris, pasta gryn osv., og spiser det gerne med fisk eller bare grøntsager, min mave er ikke så kritisk, når bare den er fyldt så…….

Da jeg tog mod Grand Canaria, planlagde jeg straks, at jeg ville overnatte en nat på en ganske lille ø; Salvagem Grande, der ligger 180 mil fra Porto Santo.