20/02/01
Nat. kom og spurgte, om jeg havde lyst til at løbe en tur, men jeg var temmelig
udbrændt og ville hellere lægge i skyggen og slappe af. Jeg turde ikke spørge,
om hun havde lyst til det. Jeg må snart til at sejle videre, problemet er blot,
at jeg har en hulens lyst til at være sammen med hende, men jeg har samtidigt
en, ja jeg ved ikke hvad.
Lige nu sidder jeg og venter på at få opmålt Trojka, første trin til at gå
igennem kanalen, og hvis det går godt, regner jeg med at være i Stillehavet i
løbet af en uges tid.
Jeg har lejet liner af marinaen, de skal være omborde til opmålingen, og så skal
jeg aflevere dem igen. Normal lejepris pr. line er 15 US$, men da jeg må bruge
en mindre dimension, slap jeg med 10 US$ pr. line, i alt 140 US$, hvor de 100
bliver tilbagebetalt, når han afhenter linerne på den anden side.
Prisen for at komme igennem kanalen er for både under 50 fod; 500 US$ og 800 US$
i kaution, hertil kommer udgift til lokale lineholdere, hvis man ikke finder
andre sejlere, der er villige. De lokale tager 60 $ pr mand, og 75 $ hvis det
tager to dage.
Nu er Trojka blevet opmålt og alt gik godt. Jeg får ikke lov til at sejle alene
igennem, men skal følge en større yacht og skal bindes fast til den i sluserne
og den tager alle liner til land. Men jeg skal stadig have fire liner og 4
lineholdere.
Inde i kanalen i Gamboa er der to kraner, den ene mobil på en barge - den anden
stationær. Disse to kraner "stjal" amerikanerne i Tyskland under krigen. Hvem
får den ide, at se på en kran i Tyskland og så beslutte sig for, at den kan
bruges i Panama? Eller var det bare, at de ikke ville efterlade noget som helst,
der ikke var ødelagt? Russerne stjal alt, hvad de kunne finde, selv vandrør,
ledninger og kabler. Og hvilket andet land kunne genopbygge sig selv så hurtigt
end tyskerne (og de gjorde det jo også efter 1. Verdenskrig, på mindre end 20 år
og på trods af forbud mod det, genopbyggede de den stærkeste hær, flåde og
luftvåben i Europa). Og på grund af Marshall-hjælpen og det faktum, at der intet
var tilbage efter 2. Verdenskrig gjorde, at de skulle genopbygge alt og ny
teknologi var brugt overalt. Faktum er, at hvis amerikanerne ikke havde stjålet
de to kraner, var de sikkert for længst skrottet, men her vil de stadig blive
brugt om 50 år.
Begge kraner er mega store og bruges til at servicere sluseportene. Jeg har
netop fotograferet bargen, den var en tur heroppe i Colon, det undrede mig at
se, hvad der ligner en meter stor "jøde-stjerne" med lys i, oppe ovenpå
kranhuset?
Jeg mødte Nat oppe i byen idag, og jeg ville egentlig spørge hende, om hun ikke
havde lyst til, at vi gik ned i parken og fik en cola og en sludder, men jeg er
helt blød i knæene, når jeg er sammen med hende, og fik ikke spurgt om hverken
det ene eller andet, hun skulle sende emails og jeg var færdig.
Natalie,
Panama |