27/10/00 Las Palmas, Gran Canaria,
Spanien
En af grundene til at jeg ville overnatte
der, var også, at så havde jeg derfra 120 mil. til Las Palma og det er et døgns
sejlads, så kunne jeg planlægge en ankomst i dagslys, efter min ankomst i mørke
på Porto Santo, er jeg færdig med det. Jeg ankom som planlagt ved 10 tiden om
formiddagen til Las Palmas, Gran Canaria, og droppede anker lige udenfor
marinaen i trafikhavnen.
Turen fra Porto Santo til Salvagem Grande
og derfra til Gran Canaria gik hurtigt, jeg tror efterhånden, at jeg er født
under en uheldig stjerne, jeg har ALTID for meget vind og hård til meget hård
sø. Jeg spiste kun brød og kold dåsemad.
Gee siger; at det er min egen skyld. Han
overholder alle de overtroiske ting, Aldrig starte en passage på en mandag -
ikke sætte sejl på en fredag - ikke sige "rabbit" (hare) omborde, skal de omtales,
er det som "de lodne med de lange ører", og sikkert hundrede andre lignende
skrøner.
Nu har jeg truffet en stor beslutning, Vagn
ryger overbord, så snart jeg har fundet mig en ny, jeg skal oplyse om
koordinaterne senere.
Pga. at jeg ankom en fredag fik jeg
pludselig travlt med at finde en bank, da jeg kun ejede portugisiske penge. Men
av min arm, alle banker havde lukket tidligt, jeg fandt heldigvis en
turistinformation, der fortalte mig om et sted, hvor de vekslede penge og helt
uden kommission eller gebyr. Nu er det jo sjældent, at folk gør noget gratis, og
et enkelt glimt på deres valutakurser gjorde, at jeg kunne se, at de i hvert fald
ikke driver det filantropisk (det var langt fra gratis!).
Efter at have styrtet rundt i byen, havde
jeg efter et par timer allerede fået nok af storbyliv, masser af "motorveje",
uhyggeligt mange biler og larm og fik en utrolig lyst til at sejle videre, finde
en lille fiskerihavn og ro. Men jeg har lovet Louis og Gee at vente her på dem,
da de først kommer om et par dage.
Jeg fandt også en internetcafe, det bruger
jeg meget til at være i forbindelse med venner og familie. Specielt børnene
holder meget af det, da de som regel altid får svar dagen efter, hvis ikke før.
Linjen var utrolig sløv, så jeg tjekkede kun mine emails.
Da jeg senere prøvede at ringe til Danmark,
fik jeg besked på, at nettet var overbelastet og havde været det i flere år, man
skulle være heldig eller stå tidligt op for at få en linje ud af
landet.
Senere fandt jeg ud af, at det nok nærmere
er kortselskaberne, der er overbelastede, de sælger simpelthen for mange kort,
specielt dem man stikker ind i telefonen, den type hvor man ringer op til en
linje, går næsten altid igennem, mens de andre er værdiløse, jeg har to, og har,
efter mange forsøg, stadig ikke kunne bruge dem.
Jeg "surfede" lidt på internettet og fandt
da også den side, jeg søgte. - Jeg har talt med mange, der ejer en af den nye
generation Windpilots, og alle roser den op i skyerne, jeg har set den på
en tysk båd og er ret imponeret over, hvor lille og effektiv den er. Windpilot.de - det er den Tyske Windpilot fabriks hjemmeside.
Det er så heldigt at ejeren, Peter Fortman skal ned til Gran Canaria om 5 dage og
han tager den lille nye model; Atlantic light med herned, den koster utroligt
nok mindre, end jeg har betalt for Ullermaticen.
Trojka |