Side 22

27/10/00 Las Palmas, Gran Canaria, Spanien

En af grundene til at jeg ville overnatte der, var også, at så havde jeg derfra 120 mil. til Las Palma og det er et døgns sejlads, så kunne jeg planlægge en ankomst i dagslys, efter min ankomst i mørke på Porto Santo, er jeg færdig med det. Jeg ankom som planlagt ved 10 tiden om formiddagen til Las Palmas, Gran Canaria, og droppede anker lige udenfor marinaen i trafikhavnen.

Turen fra Porto Santo til Salvagem Grande og derfra til Gran Canaria gik hurtigt, jeg tror efterhånden, at jeg er født under en uheldig stjerne, jeg har ALTID for meget vind og hård til meget hård sø. Jeg spiste kun brød og kold dåsemad.

Gee siger; at det er min egen skyld. Han overholder alle de overtroiske ting, Aldrig starte en passage på en mandag - ikke sætte sejl på en fredag - ikke sige "rabbit" (hare) omborde, skal de omtales, er det som "de lodne med de lange ører", og sikkert hundrede andre lignende skrøner.

Nu har jeg truffet en stor beslutning, Vagn ryger overbord, så snart jeg har fundet mig en ny, jeg skal oplyse om koordinaterne senere.

Pga. at jeg ankom en fredag fik jeg pludselig travlt med at finde en bank, da jeg kun ejede portugisiske penge. Men av min arm, alle banker havde lukket tidligt, jeg fandt heldigvis en turistinformation, der fortalte mig om et sted, hvor de vekslede penge og helt uden kommission eller gebyr. Nu er det jo sjældent, at folk gør noget gratis, og et enkelt glimt på deres valutakurser gjorde, at jeg kunne se, at de i hvert fald ikke driver det filantropisk (det var langt fra gratis!).
Efter at have styrtet rundt i byen, havde jeg efter et par timer allerede fået nok af storbyliv, masser af "motorveje", uhyggeligt mange biler og larm og fik en utrolig lyst til at sejle videre, finde en lille fiskerihavn og ro. Men jeg har lovet Louis og Gee at vente her på dem, da de først kommer om et par dage.

Jeg fandt også en internetcafe, det bruger jeg meget til at være i forbindelse med venner og familie. Specielt børnene holder meget af det, da de som regel altid får svar dagen efter, hvis ikke før. Linjen var utrolig sløv, så jeg tjekkede kun mine emails.

Da jeg senere prøvede at ringe til Danmark, fik jeg besked på, at nettet var overbelastet og havde været det i flere år, man skulle være heldig eller stå tidligt op for at få en linje ud af landet.
Senere fandt jeg ud af, at det nok nærmere er kortselskaberne, der er overbelastede, de sælger simpelthen for mange kort, specielt dem man stikker ind i telefonen, den type hvor man ringer op til en linje, går næsten altid igennem, mens de andre er værdiløse, jeg har to, og har, efter mange forsøg, stadig ikke kunne bruge dem.
Jeg "surfede" lidt på internettet og fandt da også den side, jeg søgte. - Jeg har talt med mange, der ejer en af den nye generation
Windpilots, og alle roser den op i skyerne, jeg har set den på en tysk båd og er ret imponeret over, hvor lille og effektiv den er. Windpilot.de - det er den Tyske Windpilot fabriks hjemmeside. Det er så heldigt at ejeren, Peter Fortman skal ned til Gran Canaria om 5 dage og han tager den lille nye model; Atlantic light med herned, den koster utroligt nok mindre, end jeg har betalt for Ullermaticen.

Trojka
Trojka

Til Side 23

Fra Esbjerg til Tahiti i en Junker 22